nlen

KRAAK organiseert concerten, concertreeksen en festivals, verspreid over Vlaanderen en Brussel.

De concerten diepen bepaalde thema’s uit, presenteren LP’s en belichten scenes. Het KRAAK festival is de jaarlijkse nationale en internationale hoogmis van de ondergrond. Het Eastern Daze festival zoomt in op the burning bliss of eternal trance.

Ontvang onze nieuwsbrief:

Met steun van:
11 Jun 16 20:00 |

Vooruit Balzaal (gent)

Uncanny Valley - day 4

Wolf Eyes (us)
Extended Organ (ft. Tom Recchion, Frederik Nilsen, Paul McCarthy, Alex Stevens, Joe Potts & David Toop)
David Toop & Tom Recchion (us)
Calhau! (pt)
Vom Grill (be)
+ a selection of LAFMS videos curated by Floris Vanhoof
——
+ artist talk with David Toop, LAFMS-leden & Wolf Eyes

#uncannyvalley

Tickets: € 17 / 20

Combiticket: € 30 / 35
Full program
Tickets

Schedule
13:30 Artist talk with David Toop, LAFMS & Wolf Eyes (theaterzaal)
20:00 > end: Wolf Eyes / Extended Organ / Calhau! / Vom Grill / David Toop & Tom Recchion

THE L.A. FREE MUSIC SOCIETY AND THEIR LEGACY
“The only way to be absolutely free is to invent your own language.” — Genesis P-Orridge

Het fonkelnieuwe festival Uncanny Valley wordt een open huwelijk tussen underground muziek en beeldende kunst. Centraal tijdens deze eerste editie staat het legendarische Los Angeles Free Music Society collectief én een selectie van hedendaagse avant-helden die de chaos, vrijheid en energie van deze neodada art-pranksters vrolijk omarmen.

De Los Angeles Free Music Society ontstond in de gedesillusioneerde schoot van jaren 70 kunstscene aan de Amerikaanse Westkust. Op een volstrekt unieke manier koppelde een groepje kunstenaars high art aan trashy DIY-attitude. Kunst en muziek werden beschouwd als een speeltuin waarin b-films, slechte tekenfilms, fluxus, avant-garde, proto-noise, freejazz en collage elkaar ophitsten.

Kernleden als Tom Recchion, Rick en Joe Potts, Fredrik Nilsen, Joseph Hammer, Dennis Mehaffy en beruchte beeldende kunstenaars als Paul McCarthy en Mike Kelly vormden talloze losvaste formaties die ernstige avant-garde in de zeik zetten. Hun kenmerkende collectieve, vrije waanzin beïnvloedde op haar beurt vele volgende generaties muzikanten. Noisecombo Wolf Eyes, het dadaïstische trio Volcano The Bear of het outsider electronics & performanceduo Calhau!: allemaal haalden ze de mosterd bij de LAFMS.

Het vierdaagse festival Uncanny Valley bewijst dat de weirdness van LAFMS nog niets aan scherpte heeft ingeboet. Verschillende formaties - met voorop Extended Organ (Paul McCarthy, Tom Recchion,...), AIRWAY (met Wolf Eyes, Vetza & Aaron Moore) en het Joe & Rick Potts duo - worden geconfronteerd en versmelten met de beste postmillennium noise.

Naast muziek van cultbands als Extended Organ en AIRWAY maar evengoed van striemende noisehelden als Wolf Eyes en Volcano The Bear, staat verder een expo in 019 met unieke LAFMS-posters en -flyers en een panelgesprek in het S.M.A.K. met David Toop als moderator op het programma. In Vooruit presenteert Floris Vanhoof naast een eigen installatie videowerk uit het LAFMS-archief.

“The unearthing of the LAFMS recordings is experimental rock history at it’s most historical and hysterical - a completely bizarro and further-out counterpart to the L.A. punk scene.” (Thurston Moore)

Extende Organ (us/uk)
De beruchte beeldend kunstenaar Paul McCarthy was in 2007 nog te gast in het S.M.A.K. met een waanzinnige retrospectieve van zijn oeuvre. Bijna tien jaar later keert hij terug naar Gent met Extended Organ, een supergroep met LAFMS-kernleden Fredrik Nilsen, Tom Recchion, Joe Potts, Alex Stevens en special guest David Toop.

Net zoals bij zijn installaties en sculpturen recycleert en vervormt McCarthy alledaagse, banale voorwerpen en geluiden tot een unheimliche B-film horrorpastiche. In Extended Organ gebruikt hij daarvoor hypnotische tape collages, ontstemde kermisorgels en met ruis beladen radiosamples. Boven dat alles weerklinkt de licht demente vocals van McCarthy zelf. Zo brouwt Extended Organ een groteske heksensoep van noisey horrorscapes, de perfecte soundtrack bij McCarthy’s controversieel beeldend werk.

McCarthy’s debuut ‘XOXO’ verscheen in 2000 op het Birdman-label en duurde - door de hypergedetailleerde geluidscollages - wel drie jaar om te maken. Sinds hun ontstaan in 1997, en zeker na de dood van losvast lid en geniale West Coast-held Mike Kelley, treedt Extended Organ slechts sporadisch op. De passage tijdens Uncanny Valley - voor de gelegenheid met geluidskunstenaar David Toop in de rangen - is hun enige show in Europa. Niet te missen dus.

“Three years in the making, ‘XOXO’ is creepy and wonderful. It may sound like a gross exaggeration, but we are wondering if this cd might not just be the Sgt. Pepper’s of noise records.” (Sound ohm)

Wolf Eyes (uk)
De heilige drievuldigheid John Olson, Nate Young en Jim Baljo - aka Wolf Eyes - situeert zich ergens op de dunne scheidingslijn tussen vroege industrial, absurde avant-garde electronics, freejazz freakouts en zompige garagepunk. Zij noemen het zelf gewoon trip metal.

Door de combinatie van eindeloze tournees, ontelbare releases en een felle live reputatie schopte Wolf Eyes het tegen alle verwachtingen in van underground darlings tot sterkhouders van indielabels als Sub Pop. Talloze zij- en soloprojecten als Stare Case, Graveyards, Failing Lights, Birth Refusal, Regression, Hatred en samenwerkingen met free music helden als Anthony Braxton, Black Dice, John Wiese, Prurient en LAFMS-vlaggenschip Smegma jaagden de brave indierockers snel terug weg. Wolf Eyes zette zo onverstoorbaar hun compromisloze parcours verder.

In 2015 verbaasde de groep vriend en vijand door op Jack White’s Third Man Records-label ‘I Am A Problem: Mind In Pieces’ uit te brengen, een zoveelste hoogtepunt in hun eindeloze discografie (ook via hun eigen American Tapes-label). Wolf Eyes, met hun DIY-attitude en radicaal unieke geluid, kunnen we zonder blozen de rechtmatige spirituele erfgenamen van de LAFMS noemen.

“Wolf Eyes have developed a keen knack for sonically replicating nightmares and making gripping music from dark shadows and subtle motion.” (Pitchfork)

Calhau! (pt)
Calhau! voelt aan zoals het Portugees: bekend en onconventioneel exotisch, hermetisch en poëtisch. Het duo is een absolute parel binnen de undergroundscene in Porto, en excelleren in het vermengen van subtiele electronica met mystieke vocale uitingen. Met hun nieuw album ‘Ú’ (uitgekomen op Kraak) bevestigen de twee beeldende kunstenaars hun status als meest getalenteerde band van de Portugese avant-garde.


David Toop & Tom Recchion
Deze twee reuzen van de avant-improscene speelden eind jaren 70 één keer samen en waren razend enthousiast om tijdens Uncanny Valley hier een deel twee aan te breien.

LAFMS-lid van het eerste uur Tom Recchion maakte deel uit van ontelbaar veel bands (Dinosaurs With Horns, Smegma, Doo-Dooettes…) en staat bekend om zijn minutieus opgebouwde tapemanipulaties. Op gerenommeerde solo platen als ‘Chaotica’ en ‘I Love My Organ’ strooit hij speelse coctails van space age exotica en ontspoorde lounge muzak uit op bedjes van ontwarde tapeloops.
Naast dit meer obscure pad met zijn Los Angeles kornuiten bewandelde Recchion gelijktijdig ook een zeer andere mainstream wereld; als grafisch ontwerper en art director bij Warner Bros en Capitol / EMI won hij Grammy’s voor platenhoezen die hij maakte voor Lou Reed, Captain Beefheart, R.E.M, John Lennon, Prince en nog veel meer!

“Recchion is somewhat overlooked in conversations pertaining to 20th century experimental sound people, which is unfortunate because the material on ‘Chaotica’ is some of the most beautiful tape music (and best synth music) out there, and it has had a lasting affect on me.” (Daniel Lopatin from Ohneotrix Point Never in The Quietus)

David Toop (uk)
David Toop is een long time veteraan van de Britse electro-akoestische improv scène, cureerde onder de naam ‘Sonic Boom’ de grootste expositie over geluidskunst ooit ( in 2000 in Hayward Gallery, Londen) en staat daarnaast bekend als éen van de beste muziekjournalisten aller tijden. Boeken als Rap Attack, Exotica en Ocean of Sound horen een prominente plek the hebben in ieders boekenkast. daarnaast is hij ook een veelgevraagd schrijver voor The Wire, The Guardian, New York Times en The Village Voice. In zijn composities weeft hij musique concréte en electro-akoestische improvisatie tot spookachtige ambient structuren. Hij werkte hij samen met onder andere Steve Beresford, John Zorn, Max Eastley, Brian Eno en Scanner. Zijn nieuwe plaat komt uit eind juni op het gerenommeerde Room40 label.


Vom Grill (be)
Beeldend kunstenaar Dennis Tyfus richtte met Ultra Eczema éen van de meest essentiële platenlabels voor weirdo en outsider avant-garde geluid op. Een onvermoeibare dwarsligger die naast meer dan 200 UE releases (waaronder Wolf Eyes, Daniel Padden van Volcano The Bear en Floris Van Hoof!) ook ontelbare shows organiseert in plekken als Scheldapen, Gunther en Stadslimiet, wereldwijd tentoonstellingen doet en zelf ook regelmatig op het podium staat als onder andere Vom Grill. Een recente LP op PAN ‘Knerpen’ is alweer een mooi staaltje van schedelfriturende electronica en dubby klaagzangen.

A selection of LAFMS videos curated by Floris Vanhoof
Artist in residence Floris van Hoof toont tijdens Uncanny Valley in het bespreekbureau van Vooruit een installatie en cureert eveneens een selectie uit het immense LAFMS video archief.

KRAAK organiseert concerten, concertreeksen en festivals, verspreid over Vlaanderen en Brussel.

De concerten diepen bepaalde thema’s uit, presenteren LP’s en belichten scenes. Het KRAAK festival is de jaarlijkse nationale en internationale hoogmis van de ondergrond. Het Eastern Daze festival zoomt in op the burning bliss of eternal trance.

Ontvang onze nieuwsbrief:

Met steun van: