nlen

KRAAK organiseert concerten, concertreeksen en festivals, verspreid over Vlaanderen en Brussel.

De concerten diepen bepaalde thema’s uit, presenteren LP’s en belichten scenes. Het KRAAK festival is de jaarlijkse nationale en internationale hoogmis van de ondergrond. Het Eastern Daze festival zoomt in op the burning bliss of eternal trance.

Ontvang onze nieuwsbrief:

Met steun van:
25 Oct 07 00:00 |

Argos,Brussel

improv

TETUZI AKIYAMA [jp] + JOZEF VAN WISSEM nl] MATTIN [es] + JUNKO [jp] + MICHEL HENRITZI [fr]

Tickets:

Gitarist, violist en instrumentenbouwer TETUZI AKIYAMA is een van de centrale figuren in de Japanese improvisatiescène. Hij werkte in de jaren 1990 nauw samen met Taku Sugimoto, Keiji Haino, K.K. Null en Toshimaru Nakamura, met wie hij de invloedrijke concertreeks ‘The Improvisation Meeting’ in Bar Aoyama opstartte. De muziek van Akiyama is geworteld in Amerikaanse psychedelische rock, country en blues, stijlen die hij systematisch ontdoet van de rockmythologie en intuïtief deconstrueert en transcendeert tot op het punt van abstractie. Hij bespeelt de gitaar met een primitieve geest, op zoek naar inherente klanken en mogelijke speelvelden, een methode die hij ook toepast op andere instrumenten en objecten, zoals platendraaiers en stofzuigers. JOZEF VAN WISSEM bespeelt ongetwijfeld het minst evidente instrument in de wereld van hedendaagse improvisatie: de luit. Toch maakt hij met verve de brug tussen de 17e en 21e eeuw, door de specifieke timbres, resonanties en technieken van het instrument een radicaal nieuwe invulling te geven. Hij gaat daarbij de traditionele lineare progressie uit de weg en experimenteert met palindromen, spiegelstructuren en cut up technieken. De geluidsexploraties van de Baskische filmmaker, cultuurtheoreticus en computermuzikant MATTIN zijn geënt op weerstand en dialectiek, op de dynamiek tussen extreem hoge en lage volumes, maar ook tussen de digitale en fysieke klanken van een computer. Hij beschouwt de computer niet als een abstractie, als een magische verzameldoos van algoritmes, maar als een object dat hij onderzoekt op geluidspotentieel. Zijn stijl heeft in die zin heel wat gemeen met elektroakoestische improvisatoren zoals Radu Malfatti en Eddie Prévost, met wie hij reeds intensief samenwerkte. Zijn voorliefde voor extremen, en dan vooral in de vorm van compromisloze noise, is hoorbaar in zijn projecten met JUNKO, de stem van het beruchte Japanse collectief Hijokaidan, dat sinds het eind de jaren 1970 ophef maakt met hun anarchistische, de geluidsmuur tartende performances. Junko zingt, noch reciteert, maar tast net als Yoko Ono of Diamanda Galas de limieten van de stem af, de donkere regionen waar enkel nog pure wanhoop, angst en verlossing weerklinken. Ook het derde lid van dit trio, multi-instrumentalist en muziekcommentator MICHEL HENRITZI, is op zoek naar een eigen vorm van muzikaal primitivisme. Hij is een van de meest actieve leden van de Franse undergroundscène en was de voorbije dertig jaar betrokken bij tal van bands, samenwerkingsverbanden, fanzines en labels, waaronder zijn eigen A Bruit Secret label. Hij heeft met Mattin een anti-establishment attitude gemeen, dat zich onder andere uit in polemische uitspraken over de politieke dimensies van improvisatiemuziek.

KRAAK organiseert concerten, concertreeksen en festivals, verspreid over Vlaanderen en Brussel.

De concerten diepen bepaalde thema’s uit, presenteren LP’s en belichten scenes. Het KRAAK festival is de jaarlijkse nationale en internationale hoogmis van de ondergrond. Het Eastern Daze festival zoomt in op the burning bliss of eternal trance.

Ontvang onze nieuwsbrief:

Met steun van: