nlen

Ontvang onze nieuwsbrief:

Met steun van:
27 Oct 06 00:00 |

Vooruit,Gent

PAUZE FESTIVAL: TRANSMUTATION II: THE RAMBLING FREEDOM CIRCUS

MV & EE with THE BUMMER ROAD [usa] SPIRES THAT IN THE SUNSET RISE [usa] CHARLIE NOTHING [usa] FISH & SHEEP [pt]

Tickets:

De nieuwe “weirdness” beweging is nog steeds brandend actueel. Nu de subtoppers de grote podia beginnen halen, presenteert (K-RAA-K)3 met TransmutationsII een overzicht van drie met elkaar verwante generaties. Charlie Nothing is een opgediept figuur uit de eerste lading artiesten die eind jaren ’60 folk-, jazz-, en andere standaarden vaarwel zegden om tot een eigen psychedelisch universum te komen. In dat opzicht kan Nothings debuut op John Faheys label Takoma “The Psychedelic saxophone of Charlie Nothing” gezien worden als een antwoord van de Westkust op het toen florerende ESP-label in New York. De tweede generatie wordt vertegenwoordigd door Bummer Road, die als Tower Recordings in de jaren ’90 mee aan de basis stond van een heropleving van die vrijheid. Spires that in the Sunset Rise vloeide daar dan weer uit voort en behoort tot de garde die in het begin van de 20ste eeuw met dergelijke (anti-)structuren begon te experimenteren. Om u ervoor te behoeden dat u denkt dat “weirdness” een puur Amerikaans fenomeen is, opent de avond met het free guitarnoisetrio Fish & Sheep uit Portugal. MV & EE with THE BUMMER ROAD is een nieuwe naam voor hetzelfde losvastcollectief dat vroeger onder de naam Tower Recordings door het leven ging. De spilfiguren zijn Matt Valentine, Erika Elder, Samara Lubelski en PG Six. Het resultaat van hun gebundelde krachten doet nog al eens denken aan de Engelse pagan folk uit de jaren ’60 en ’70, zoals we die kennen van de Wicker Man, zij het met een geheel eigen invulling. Samen met Pelt was Tower Recordings al met een nieuwe benadering van folk bezig lang voordat iedereen sprak van freak-folk, of wyrd-folk. Daardoor kunnen ze een beetje als de vaandeldragers van de nieuwe beweging gezien worden. SPIRES THAT IN THE SUNSET RISE is een hip vrouwelijk free-folkcombo uit Chicago die veel recenter is, maar zowel schatplichtig is aan de eerste psych folkbeweging met Comus en COB, alsook aan het Tower Recordings- en Sun City girls-era. Hun thuisbasis maakt ook dat ze een free improv-attitude meekregen. Nooit bewust als een free folkband begonnen, maar opgepikt door hun primitief en eclectisch gerammel met een arsenaal aan akoestische instrumenten en buitenaards geprevel, dat zweeft tussen liedjes en vrije improvisatie. Met schitterende releases op belangrijke labels als Secret Eye en Eclipse, behoort deze groep absoluut tot de haute finesse van het genre. Temeer omdat ze met o.a. cello, draailier, harmonium, banjo, mbira en belltejes een bezwerend en uiterst origineel theatraal geluid voortbrengen die geen ander in het genre hun nadoet. De uit Minneapolis afkomstige Charles Martin Simon, ofwel CHARLIE NOTHING, is een schrijver maar ook kunstenaar, filosoof, instrumentenbouwer én muzikant. In de jaren zestig verwierf hij als muzikant een klein beetje bekendheid en kreeg zelfs een lucratief aanbod om samen met Bob Hope te toeren in Vietnam om er de Amerikaanse troepen te entertainen. Ook de gitaargod John Fahey vroeg hem om een plaat op te nemen voor zijn Takoma label. Charlie Nothing is onbekend en onbemind, niet in het minst omdat zijn artistieke keuzes altijd compromisloos bleven. FISH & SHEEP is een van de groepen die mee aan de basis liggen van de experimentele vernieuwing in Portugal. Samen met Loosers (op wiens label Ruby Red de groeps officiële debuut verscheen) en Caveira, behoort Fish & Sheep tot een lichting die gitaarmuziek in het land loskoppelt van de traditionele genres. Met helden als Keiji Haino en Sightings in het achterhoofd en een voorliefde voor de vrije attitude van de jaren ’60 en ’70. Pauze subsite

Ontvang onze nieuwsbrief:

Met steun van: