kraak festival 2006
AUDIO VIDEO DETAILS

 

 


borbetomagus

BORBETOMAGUS [usa]


Guitar/sax/sax. This is not your ordinary freejazz-band, but a trio that knows how to unleash a massive overpowering chunk of sound. Playing for more than 20 year – yes, you were still in nappies or building sand castles – and Bobetomagus still is the best, loudest and most invigorating group. We repeat: the LOUDEST and MOST INVIGORATING in its category and far beyond! They are more than a class of its own. Music for wife beaters with beards, pierced willies and a rusty 83 Chevvy pickup truck!

 

 


Gitaar/sax/sax. Niet de dagdagelijkse freejazz-groep maar een trio dat écht weet hoe je een massieve, overweldigende blok geluid lanceert. Al 20 jaar lang bezig -ja u zat nog in de pampers toen Borbetomagus er resoluut de beuk in zette- en nog steeds één van de luidste en meest frisse in zijn categorie. We herhalen de LUIDSTE en MEEST FRISSE in zijn categorie en ver daarbuiten. Kortom een klasse apart. Voor mannen met baarden en eikelpiercings!
 

 


burningstarcore

BURNING STAR CORE [usa]


Burning Star Core is one of these ever-remaining low profile names even after numerous releases. We doubt if the recent collaborations with Comets On Fire, John Olson (Wolf Eyes) or Chris Corsano and Paul Flaherty will make him a celebrity. But the only thing we know is that our fists rise in the air when violin player, electronics DIY dude and voice twister C. Spencer Yeh kicks off. But Yeh evenly soothes with dreamy soundscapes... Will 2006 be the year of disco? Most probably, since Yeh’s Dronedisco label has at least three Burning Star Core-releases in the pipeline.
 

 


Burning Star Core is één van die namen die er na talloze releases nog steeds een low profile op na houdt. Of de recente samenwerkingen met Comets On Fire, John Olson (Wolf Eyes) of Chris Corsano en Paul Flaherty daar enige verandering in zullen brengen zal ons eigenlijk worst wezen. De vuisten gaan immers spontaan de lucht in als violist, elektronicabricoleur en stemmentwister C. Spencer Yeh aan de slag gaat. Maar Yeh kan zeker ook zalven met dromerige soundscapes, voor elk wat wils dus. 2006 wordt het jaar van de disco en dat kan kloppen want Yehs Dronedisco-label heeft minstens drie Burning Star Core-releases in de steigers staan.
 

 


espers

ESPERS [usa]


Six flower children from Philadelphia utilising sixties acid folk as their primary inspiration source, that’s Espers in full length. Their self-titled debut lp/cd gave them an immortal status in the underground circuit and the mainstream press caught up more than one year after. After all, with the enigmatic Greg Weeks in their ranks, there’s no room for a letdown. We were impressed, but then Espers released ‘The Weed Tree’, an album with heavenly covers from Nico, Michael Hurley and Blue Öyster Cult... Took far too long, but hey, here they are: a truly delightful continental premiere.
 

 


Zes bloemenkinderen uit Philadelphia die acidfolk uit de jaren zestig als belangrijkste inspiratiebron gebruiken, dat is Espers ten voeten uit. Met de enigmatische Greg Weeks in de rangen kan het moeilijk fout gaan. Dat bewezen ze op de debuut lp/cd Espers waarvoor eerst de ondergrond voor de bijl ging om dan meer dan een jaar na datum te worden opgepikt door de mainstreampers. Chapeau en doe zo verder dachten we, maar met 'The Weed Tree', een album vol hemelse covers van o.a. Nico, Michael Hurley en Blue Öyster Cult waren ze ons al voor. Eindelijk op een Europees podium om U oprecht te ontroeren.

 

 


idea fire company

IDEA FIRE COMPANY [usa]


"Electronic recreations of the world around us, both real and imagined, foment immutable revolutions in sound...", that's what Swill Radio Records call it. Idea Fire Company is one of these undervalued bands, fascinating audacious listeners for more than a decennium. Mmm, stories like these sound familiar for (K-RAA-K). Founded by Karla Borecky and Scott Faust - also known from Tart - Idea Fire Company is a warrant for brutal drones and room for improvisation. The least we can do is push them towards your ears.
 

 


"Electronic recreations of the world around us, both real and imagined, foment immutable revolutions in sound...", heet het bij Swill Radio Records. Idea Fire Company is één van die miskende groepen die al meer dan een decennium in de marge weet te fascineren. Een gegeven dat bekend in de oren klinkt hier bij (K-RAA-K)³. Opgericht door Karla Borecky en spilfiguur Scott Faust -ook bekend Tart- staat Idea Fire Company garant voor ruwe drones en voldoende ruimte voor improvisatie. Een zetje richting uw oren is het minste wat we kunnen doen, zo zijn we nu eenmaal.


 

 


ignatz

IGNATZ [b]


In 2005 Bram Devens, aka Ignatz, released a blast of a debut. His psychedelic drone guitar music, influenced by Japanese psych and Missisipi Delta blues, received international acknowledgement and his talent was confirmed on stage during the 2005 European mini tour with Kiss the Anus of a Black Cat and Greg Malcolm. This guy is more than ready for the (K-RAA-K)³-festival. Devens promised a special set. Makes us wondering: the distinctive Ignatz-sound... but different? We can’t wait to hear what he comes up with this time!

 

 


In 2005 bracht Bram Devens, ofwel Ignatz, een knaller van een debuutalbum uit. Zijn psychedelische dronegitaarmuziek, beïnvloed door Japanse psych en Mississippi Delta blues, kreeg internationaal meer dan lovende reacties en met een mini-tour doorheen Europa met Kiss the Anus of A Black Cat en Greg Malcolm in 2005 bevestigde hij dat ook op het podium. Klaar dus voor het (K-RAA-K)³-festival met een bijzondere set, zo belooft Devens. Ignatz maar dan anders? Wij tasten evenzeer in het duister.

 

 


magic markers

LSD MARCH [jap]


Quality labels like Last Visible Dog (Davenport, Hala Strana...), Siwa Records (Nmperign, Chie Mukai...) and PSF (Fushitsusha, High Rise...) introduced us to the unpolished Japanese garage-krautrock pychedelica protagonist LSD March. The young guitar god Shinsuke Michishita unites with two distuinguished players from the Japanese underground scene: drummer Ikuro Takahashi (also known from the High Rise, Maher Shalal Hash Baz and the legendary Fushitsusha with Keiji Haino) Masami Kawaguchi (excels with the band Miminokoto). The result? Think Velvet Underground intensified with Jaki Liebezeit en Holger Czukay, but Japanese-style. First appearance in Europe...

 

 


Via de kwaliteitslabels Last Visible Dog (Davenport, Hala Strana...), Siwa Records (Nmperign, Chie Mukai...) en PSF (Fushitsusha, High Rise...) maakten we kennis met de onontgonnen Japanse garage-krautrock-psychedelicaparel LSD March. De jonge gitaargod Shinsuke Michishita schaart met drummer Ikuro Takahashi -bekend van Keiji Haino's legendarische Fushitsusha, High Rise en Maher Shalal Hash Baz- en bassist Masami Kawaguchi -die momenteel furore maakt bij Miminokoto- twee voorname spelers uit de Japanse underground naast zich. Het resultaat? Denk aan Velvet Underground met Jaki Liebezeit en Holger Czukay in de rangen maar dan Japans. Voor het eerst in Europa...
 

orenmarshall

OREN MARSHALL [uk]


How to make a tuba sound sexy? Oren Marshall manages in a virtuous and highly unusual way. A tuba (naturally) and an array of effect pedals is all he needs to score three-pointers. The late Derek Bailey spoke highly of Marshall’s tuba gems, and the BBC crowned his innovative workmanship with an award in the category ‘Innovation in Jazz’. Get rid of the terms jazz, avant-garde and open your mind for spontaneity, playfulness and just an exciting surprise.
 

 


De tuba en hoe het beestje sexy laten klinken. Oren Marshall doet het op een virtuoze en hoogst aparte manier. Meer dan een tuba (uiteraard) en een batterij effectenpedalen heeft hij niet nodig om doel te treffen. Wijlen Derek Bailey wist Marshalls tubaspel zeer te pruimen en de BBC vond zijn innoverende werk meer dan goed genoeg om te bekronen met een award in de categorie "Innovation in jazz".   Leg de termen jazz, avant-garde en innovatie gerust naast u neer en denk spontaan, speels, verrassend en spannend.
 

 


mycatisanalien

MY CAT IS AN ALIEN [it]


Many limited vinyl and cd-releases propelled the Italian duo My Cat is An Alien to the first benches of the improv-world. Maurizio and Roberto play acoustic and electric guitar, combined with fucked up toys and percussion. Like Tom Roberts put it in Dusted Maganzine: "My Cat Is An Alien hits its stride in less traditional territory, mining the seething coalescence of trance acoustics and ambient feedback." There's nothing more we can add, apart from offering them a place on stage.
 

 


Het Italiaanse duo My Cat Is An Alien, bestaande uit de gebroeders Opalio, hebben zich met gelimiteerde vinyl- en cd uitgaves een weg geschopt tot de eerste klasse van de improv-wereld. Maurizio en Roberto Opalio spelen elektrische en akoestische gitaar die ze combineren met fucked-up speelgoed en percussie. Tom Roberts beschreef in Dusted Magazine de groep perfect: "My Cat Is An Alien hits its stride in less traditional territory, mining the seething coalescence of trance acoustics and ambient feedback."
 

 


pharoah overlord

PHARAOH OVERLORD [fin]


Matchless stoner rock. The (nearly) legendary Circle is the mother ship and Pharaoh Overlord is not just a spin off! Slow, plump, repetitive, original and resistless. This Finnish squad attacks like a pitbull: primarily hold your tail and focus, growl, and cruelly bite bite bite deep into that nasty riff. Enough metaphors – Jussi Lehtisale from Circle told us that Pharaoh Overlord will be 7 (seven!) headed monster for this occasion. Slobbering starts… now! Groaaar
 

 


Stonerrock buiten categorie. Het (bijna) legendarische Circle is de moederband en Pharaoh Overlord is een spinoff om u tegen te zeggen. Traag, moddervet, repetitief, inventief en onweerstaanbaar. Dit Finse stelletje ongeregeld bijt zich vast in een riff als een pitbull die verdacht rustig voor zich uit staart om dan genadeloos toe te slaan. Een streepje beeldspraak mag zo af en toe. Hoe kan het ook anders als Jussi Lehtisale van Circle ons doodleuk mededeelt dat Pharaoh Overlord voor de gelegenheid een zevenkoppig monster zal zijn. Kwijlen mag... vanaf nu.

 

 


richard bishop

SIR RICHARD BISHOP [usa]


Guitar player and globetrotter, collector and trafficker in rare occult books and dwelling in very many musical worlds. Honorary Sir Bishop is one of the members of Sun City Girls, the cradle of a whole new way to digest ethnic influences in music. To hell with musical and political correctness: as a solo artist, he blends flamenco, jazz and folk in a matchless way. Ear and eye candy, but don’t be fooled: he IS a virtuous guitar player (not without reason his debut solo work was released on John Fahey’s Revenant label).
 

 


Gitarist en wereldreiziger, verzamelaar van en handelaar in zeldzame occulte boeken en thuis in heel wat muzikale werelden. De Weledele Heer Bishop stond als lid van Sun City Girls aan de wieg van een hele nieuwe manier om met etnische invloeden om te gaan, laat geen spatje heel van politieke en muzikale correctheid en vermengt als solo-artiest flamenco, jazz en folk naar eigen goeddunken. Oog- en oorstrelend, want laat u niet misleiden, achter deze vermaarde prankster schuilt een virtuoos gitarist die niet toevallig debuteerde met solowerk op John Fahey's Revenant-label.

 

 


patty waters & henry grimes

PATTY WATERS & HENRY GRIMES [usa]


Tony Conrad, Charles Hayward, Trad Grass Och Stenar... The (K-RAA-K)³ festival digged up more than one unsung hero. With Patty Waters and Henry Grimes we have two living legends on stage right away. Their stories are too unlikely for words: freejazz label ESP launched the careers of Ornette Coleman, Albert Ayler, Sunny Murray and many others but between 1964 en 1975 was also the home for Patty Waters and Henry Grimes, with Waters being a chanteuse, but nowadays remained silent for years and is worshipped by beautiful folks like Christina Carter, Patti Smith and Diamanda Galas, whilst bass player Henry Grimes collaborated with nearly all big names in freejazz but literally disappeared from this planet at the end of the sixties (inclusive obituaries) until he rose like a Phoenix from his ashes at the beginning of this century, and finally do we need to add that we’re more than pleased to have this imagination-prickling duo on the (K-RAA-K)³-festival? Heavenly, vigorous vocals and a timeless bass invoke loss of reality.
 

  


Tony Conrad, Charles Hayward, Trad Grass Och Stenar... (K-RAA-K)³ geeft wel meer podiumplaatsen aan vergeten helden. Met Patty Waters en Henry Grimes staan er in een klap twee levende legendes op het (K-RAA-K)³-podium met elk een onwaarschijnlijk verhaal. We geven mee dat het freejazz label ESP tussen 1964 en 1975, naast de lancering van Ornette Coleman, Albert Ayler, Sunny Murray en zoveel anderen, ook de thuishaven was voor Patty Waters én Henry Grimes, dat Waters een chanteuse is waarvan jaren niets werd vernomen maar die door schoon volk als o.a. Christina Carter, Patti Smith en Diamanda Galas wordt aanbeden, dat bassist Henry Grimes met ongeveer alle freejazzgrootheden samenwerkte om eind jaren zestig letterlijk van de aardbodem te verdwijnen (inclusief doodsberichten) tot hij begin deze eeuw als een phoenix uit zijn as herrees, om tot slot nog te vermelden dat we meer dan verheugd zijn dat dit tot-de-verbeelding-sprekende duo een plaatsje heeft op het (K-RAA-K)³-festival. Hemelse, doorleefde vocalen en een tijdloze bas meer moet dat niet zijn om u even uit het lood te slaan.


 

 
 


wooden wand and the vanishing voice

WOODEN WAND AND THE VANISHING VOICE [usa]


Seems like the flood of tapes, cd-r, cd and vinyl releases of this NY collective is never ending. Perhaps the “Trop is too much”-proverb comes to your mind but their releases counter this proverb by a long shot. Wooden Wand and the Vanishing Voice issue treasure after treasure after treasure (check the end-of-year list mania of 2004 and 2005!) and there seems to be no end on the stream of clever songs and jams. Main parallel: quality! Kill Rock Stars’ sublabel 5RC, De Stijl, 3lobed and Troubleman are among the believers and elevate Wooden Wand from obscurity. Just in time for the (K-RAA-K)³-fest...

 

 



De stroom cassette-, cdr-, cd- en vinylreleases van dit New Yorks collectief is onstuitbaar. Overdaad schaadt, denkt u allicht maar bij Wooden Wand en zijn Vanishing Voice kunnen we dat gerust tegenspreken. De ene parel na de andere ziet het daglicht (check de eindejaarslijstjes van 2004 én 2005) en aan de stroom knappe songs en uitgesponnen jams lijkt voorlopig geen einde te komen. Kill Rock Stars sublabel 5RC, De Stijl, 3lobed en Troubleman zijn inmiddels al overtuigd en tillen Wooden Wand zachtjes aan uit de obscuriteit. Net op tijd op het (K-RAA-K)³ festival dus.